¦wiat³o latarni morskich jak zwiastun dobrej nadziei
,albatros, jest dla ¿eglarzy ¶wiadectwem blisko¶ci brzegu i
bezpiecznego, zacisznego postoju przed dalsz± wêdrówk± po
morzach i oceanach.
Jednym z takich zwiastunów dobrej nadziei jest Latarnia Morska
w Ko³obrzegu. Pierwsze ¶wiat³o nawigacyjne pe³ni±ce rolê
latarni morskiej rozb³ys³o w Ko³obrzegu w roku 1666 z wie¿y
wybudowanego w³a¶nie budynku zarz±du portu. Mia³o ono jednak
charakter okazjonalny tzn. zapalano ogieñ tylko wówczas, gdy
do portu zbli¿a³ siê jaki¶ statek. Dopiero w roku 1878
znajdujemy dok³adne informacje o latarni jako ¶wietle
nawigacyjnym w spisie latarñ oraz w locji.
Od
roku, 1866 czyli 200lat od pierwszego zapalenia ¶wiat³a,
latarnia morska w Ko³obrzegu pali³a siê, co noc. ¦wiat³o
zasilane by³o olejem rzepakowym w lampie Fresnela. Zu¿ywano go
77,6 kg w ci±gu roku. Do zadañ latarnika nale¿a³o w
szczególno¶ci pilnowanie, aby ogieñ pali³ siê bez przerw, aby
w zanadrzu znajdowa³ siê zapas oleju oraz niedopuszczanie do
zadymienia optyki. Laterna znajdowa³a siê na wysoko¶ci 7,8 m
n.p.m. i mia³a zasiêg ok.5 Mm (mila morska 1852 m ). ¦wieci³a
ona ¶wiat³em bia³ym.
Trzydzie¶ci lat pó¼niej tj. w roku1896 wg spisu latarñ ¶wiat³o
umieszczone jest na wysoko¶ci 8.6 m n.p.m. Zmieni³ siê tylko
kolor ¶wiat³a na czerwony. Przy zastosowaniu soczewki o
ogniskowej 250 mm zasiêg ¶wiat³a zwiêkszy³ siê do 6 Mm.
Umiejscowiona ona by³a jak poprzednio na pomalowanym na ¿ó³to
budynku stacji pilotów, który znajdowa³ siê u nasady
wschodniego falochronu w miejscu obecnego Bosmanatu Portu.
Dalsze dzieje Latarni Morskiej w Ko³obrzegu nierozerwalnie
zwi±zane s± z losami potê¿nego fortu "Uj¶cie” stoj±cego na
prawym brzegu uj¶cia rzeki Parsêty.
W
roku 1627 u uj¶cia Parsêty wybudowany zosta³ "Blockhaus”
którego zadaniem by³a obrona portu od strony morza.
Umocnienia zosta³y zniszczone przez szalej±cy sztorm w 1709 r.
Na miejscu zniszczonych umocnieñ w tym samym roku zbudowany
zosta³ szaniec, który by³ widowni± ciê¿kich walk oblê¿niczych
w latach 1758-1761. Szczególnie ciê¿kie boje artyleryjskie
toczone by³y podczas trzeciego oblê¿enia w 1761 r. ,kiedy to
artyleria nabrze¿na ostrzeliwa³a flotyllê rosyjsko - szwedzk±
sk³adaj±c± siê z 50 okrêtów.
Po zakoñczeniu wojny siedmioletniej Fryderyk Wielki
przeznaczy³ potê¿ne sumy na rozbudowê i modernizacjê
ko³obrzeskiej twierdzy. Fort "Uj¶cie” mia³ kluczowe znaczenie
dla obrony miasta od strony morza.
W latach 1770-1774 na miejscu poprzednich umocnieñ zosta³
wybudowany okr±g³y fort o grubych murach. Na górnej platformie
fortu usytuowane by³y dzia³a rozpo¶cieraj±c "parasol ochronny”
nad ca³ym portem.
W latach 1832-1836 podczas modernizacji nadaj±cej ostateczny
kszta³t fortu dokonano pogrubieñ murów poprzez domurowanie
dodatkowego p³aszcza z ceg³y, oraz wymurowano ¶ciany os³onowe
szañca, które zachowa³y siê do dnia dzisiejszego.
Fort
"Uj¶cie” w obecnym kszta³cie sk³ada siê z trzech
kondygnacji. W najni¿szej, podziemnej znajdowa³y siê magazyny
prochu, amunicji oraz ¿ywno¶ci .Warta uwagi jest istniej±ca do
dnia dzisiejszego studnia z pitn± wod±. ¦rodkowa sala, obecnie
kawiarnia, by³a sal± za³ogow±, natomiast górna i taras by³y
stanowiskami ogniowymi artylerii. Taras ponadto by³ przykryty
czap± ziemn± spe³niaj±c± rolê kulochwytu.
W roku 1873, po wojnie niemiecko-francuskiej, Ko³obrzeg
straci³ status twierdzy i nast±pi³a demilitaryzacja.
Konsekwencj± tych dzia³añ równie¿ fort "Uj¶cie” straci³ na
znaczeniu.
W roku 1899 na szañcu fortu zosta³a wybudowana stacja pilotów
o lekkiej ryglowej konstrukcji. Mo¿na j± by³o w razie
konieczno¶ci ³atwo i szybko rozebraæ. Do budynku stacji
pilotów od strony po³udniowo-zachodniej przylega³a 25metrowa
wie¿a latarni morskiej o takiej samej samej konstrukcji.
Obiekt utrzymany w kolorze br±zowym z ciemniejsz± konstrukcj±
ryglow±
przykryto dachem z gontu.
¦wiat³o latarni usytuowane
by³o na wysoko¶ci 14 m i ¶wieci³o czerwonym ¶wiat³em ci±g³ym.
Po zastosowaniu soczewki o ogniskowej 150 mm jego zasiêg
wynosi³ 8 Mm. Dopiero w roku 1904 wprowadzono ¶wiat³o
przerywane. W takim kszta³cie obiekt przetrwa³ do 1909 roku,
kiedy to na miejscu ryglowej konstrukcji wybudowano masywny
budynek z ceg³y. O¶miok±tna wie¿a latarni usytuowana by³a w
miejscu swojej poprzedniczki. Elewacja budynku by³a w kolorze
¿ó³tym. Gazowe ¶wiat³o ¿arowe znajdowa³o siê na wysoko¶ci 25 m
n.p.m. i mia³o zasiêg 12 Mm. W tym kszta³cie obiekt przetrwa³
do ostatnich dni walk o Ko³obrzeg w 1945 roku.
Od pocz±tku walk o Ko³obrzeg w forcie
"Uj¶cie” znajdowa³o siê
stanowisko dowodzenia komendanta portu. 13 marca na jego
rozkaz zosta³a wysadzona stacja pilotów wraz z latarni± morsk±
gdy¿ stanowi³a doskona³y punkt orientacyjny dla polskiej
artylerii ostrzeliwuj±cej port i uj¶cie Parsêty. W koñcowej
fazie walk punkt dowodzenia przeniesiony zosta³ na pok³ad
niszczyciela "Z-34” który operowa³ na ko³obrzeskiej redzie
wraz z innymi jednostkami.
18 marca 1945 roku o godz. 6.45 ko³obrzeski port zosta³
zdobyty i tego samego dnia odby³y siê za¶lubiny z morzem.
Uroczysto¶æ za¶lubin oraz msza polowa odby³y siê przy forcie
stanowi±cym pó¼niejsz± podstawê latarni morskiej.
Bezpo¶rednio po zakoñczeniu walk o Ko³obrzeg przyst±piono do
odbudowy latarni morskiej. Rosyjscy projektanci zrezygnowali z
poprzednich rozwi±zañ i postanowili zbudowaæ wie¿ê latarni na
sklepieniu fortu.
Latarnia Morska w Ko³obrzegu spe³nia³a i spe³nia do dnia
dzisiejszego dwie funkcje: obiektu nawigacyjnego oraz pomnika
ku czci poleg³ym o wyzwolenie miasta. Wydarzenia te
upamiêtniaj± emblematy i tablica pami±tkowa wmurowane w
elewacjê obiektu. Mury wie¿y wzniesiono z czerwonej licowanej
ceg³y rozbiórkowej. Zwieñczeniem wie¿y latarni by³a galeryjka
na której szczycie jako ¶wiat³o nawigacyjne umieszczono du¿±
czerwon± gwiazdê.
W
wyniku licznych protestów ¶rodowisk morskich w nied³ugim
czasie zosta³a usuniêta i zast±piona znormalizowanym ¶wiat³em
nawigacyjnym.
Do roku 1963 wokó³ latarni na cmentarzu wojennym spoczywa³y
cia³a kilkudziesiêciu polskich i rosyjskich ¿o³nierzy
poleg³ych w walkach o wyzwolenie miasta. Spoczywa³a tu równie¿
p.por. Emilii Gierczak która pod nawa³nic± ognia poderwa³a
swój oddzia³ do ataku na dworzec kolejowy.
27.04.1963 polegli przeniesieni zostali na cmentarz komunalny
na którym wydzielone zosta³y kwatery wojskowe.
W sierpniu 1979 roku Urz±d Morski, ówczesny gospodarz obiektu,
przyst±pi³ do kapitalnego remontu wie¿y latarni. Wymieniono
drewnian± konstrukcjê schodów na stalow±. Zmieniono równie¿
zwieñczenie wie¿y latarni ze zmian± optyki w³±cznie która
rozb³ys³a 29.07.1981 r. i ¶wieci do dnia dzisiejszego(1a).
Jest to laterna typu PRB-21, jak na tamte czasy bardzo
nowoczesna konstrukcja.
Sk³ada siê z 20, 200 Watowych ¿arówek zasilanych 30 Voltowym
pr±dem, zamontowanych w panelach po 2 szt. Dwa zestawy paneli
ustawionych w piêciok±ty, jeden na drugim przesuniête s±
wzglêdem siebie o 36o co daje dziesiêciok±t.( 4a) Ca³o¶æ
ustawiona jest na obrotowym stole który wykonuje dwa obroty na
min.(3a ) W ten sposób uzyskiwana jest charakterystyka
¶wiat³a- 2 sek. ¶wiat³a 1 sek. przerwy. Zasiêg ¶wiat³a wynosi
16Mn (29,6km) .Do dnia dzisiejszego wygl±d wie¿y latarni nie
uleg³ zmianie . Bardziej dramatyczne by³y losy fortu i szañca
na, którym stoi Latarnia Morska.
Od zakoñczenia dzia³añ wojennych do roku 2001 na obiekcie nie
by³y prowadzone ¿adne prace remontowe ani konserwatorskie.
Wp³yw niszcz±cego ¶rodowiska morskiego, z±b czasu, zaniedbania
w postaci braku wentylacji, jakiegokolwiek ogrzewania oraz
braku zabezpieczenia spêkanych tarasów przed penetracj± wód
opadowych zrobi³y swoje. Nast±pi³y liczne spêkania i
rozwarstwienia poszycia.
W roku 2001 Urz±d Miasta bêd±cy w³a¶cicielem obiektu odda³
obiekt w dzier¿awê obliguj±c dzier¿awcê do wykonania prac
remontowo - konserwatorskich na w³asny koszt.
W ramach remontu zosta³y wykonane nastêpuj±ce prace:
|